mamiliz.blogg.se

2018-12-07
13:29:00

Vi måste tala om..

Utbrändhet och depression. Eller kallar de det för utmattningssyndrom nu? Äh jag vet inte. sak samma. Jag har gått in i väggen en gång förut. Det var för 17 år sen. Vi hade butik där vi jobbade 7dgr i veckan. Jag jobbade extra på mitt gamla jobb plus att jag var höggravid med mitt femte barn. Ja, ni hör ju själva hur galet det låter. Det slutade med att både min man och jag dunsade in i väggen. Vi orkade inte ta tag i nåt och försökte bara koncentrerar oss på att ta hand om barnen. Vi blev under den här tiden skuldsatta och sliter än idag med detta.
 
Många, många trauman senare är jag nu där igen. Jag borde känt igen tecknen. Och det gjorde jag nog innerst inne. Men ignorerade. Det blir nog bättre, jag måste ha en inkomst, jag älskar egentligen mitt jobb osv. Men till slut gick det inte längre. Jag hade hjärtklappning, skyhögt blodtryck, skakningar och kunde knappt hålla bestick, klarade inte gå på affär utan svettades floder, skakade och höll på att svimma. Till slut gav jag upp. Var så trött, så trött. Grät och sov mig igenom dagarna. Chefen ringde aldrig inte heller arbetskamrater. Ingen brydde sig eller så vågade de inte fråga.
 
Det slutade med att jag inte fick förlängt fastän de behövde personal. De annonserade istället efter nytt folk att bränna ut. Det var tungt men ändå en lättnad. Jag blev liksom lite förbannad till slut. Kanske ett sundhetstecken? Dessa eviga kontakter med läkare, kurator och FK tärde. Men vem bryr sig? De finns ju regler att följa.
 
Nu står jag helt utan inkomst, vill egentligen jobba, men vet inte hur mycket jag klarar. Vem vill anställa en sån? Att jag passerat 50-strecket gör väl inte saken enklare. Reinfeltd säger att man ska jobba till 70 eller vad det är. Kyss mig i arslet säger jag! Att arbeta inom den underbemannade vården med konstiga tider, extrapass och underbetalt... Ja, han skulle prova några månader får se om han fortfarande tycker lika. Men nej, politiker lever inte i verkligheten. Det är tragiskt hur samhället behandlar människor. Rent av för jävligt!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: